International Baccalaureate (IB)
Co je IB Diploma Programme?
International Baccalaureate Diploma Programme (IB DP) je dvouletý mezinárodní vzdělávací program pro studenty ve věku 16–19 let. Je uznáván vysokými školami po celém světě a je ceněn pro svou akademickou náročnost, rozvoj kritického myšlení, výzkumných dovedností a globálního rozhledu. Studium bude zakončeno mezinárodně uznávanou maturitní zkouškou.
Naše škola Fostra International zahájila proces akreditace tohoto programu a plánujeme jeho otevření od školního roku 2026/2027.
Proč si vybrat IB?
Mezinárodní uznání maturitní zkoušky u univerzit v ČR i v zahraničí
Důraz na samostatnost, analytické myšlení a spolupráci
Studium v angličtině
Rozvoj studentů jako aktivních, zvídavých a eticky smýšlejících osobností
Možnost hlubšího studia vybraných předmětů
Struktura programu
Studenti si volí šest předmětů z různých oblastí, tři na vyšší úrovni (HL), jejichž obsah jde víc do hloubky, a tři na standardní (SL). Součástí programu jsou také tři předměty, které absolvují všichni studenti:
Theory of Knowledge (TOK) – filozofický předmět rozvíjející kritické myšlení
Extended Essay (EE) – samostatná výzkumná práce
Creativity, Activity, Service (CAS) – mimoškolní zapojení a osobnostní růst

Kdy a pro koho?
IB DP budeme nabízet pro studenty 3. a 4. ročníku našeho gymnázia. Program je vhodný pro studenty, kteří jsou motivovaní, samostatní a chtějí se připravit na studium na kvalitních vysokých školách doma i v zahraničí.
V jaké jsme fázi?
Gymnázium Fostra International je v současnosti kandidátskou školou v procesu autorizace programu IB Diploma Programme (IB DP). To znamená, že jsme oficiálně zahájili přípravu na zavedení tohoto mezinárodně uznávaného programu a pracujeme na splnění všech požadavků Mezinárodní organizace IB. Kandidátský status zatím nezaručuje konečné schválení, ale představuje důležitý krok směrem k plné akreditaci.
IB program FAQ
Stát se IB World School znamená přijmout mezinárodní standardy kvality vzdělávání, klást důraz na holistický rozvoj studenta a zavázat se k neustálému zlepšování. Pro studenty to znamená přístup k výuce, která je akademicky náročná, rozvíjí samostatnost, kritické myšlení, globální rozhled a připravuje je na studium kdekoli na světě.
IB shrnuje tzv. IB Learner Profile (profil absolventa) – deset charakteristik ideálního absolventa: Inquirer, Knowledgeable, Thinker, Communicator, Principled, Open-minded, Caring, Risk-taker, Balanced, Reflective.
Holistický rozvoj je jádrem filozofie IB – cílem není jen „vyprodukovat úspěšného studenta“, ale „vychovat všestranného a hodnotově ukotveného mladého člověka, který přemýšlí nad světem a chce ho zlepšovat“.
IB DP je dvouletý program pro 16–19leté studenty (tedy 3. a 4. ročník SŠ). Oproti české maturitě nabízí:
volbu 6 předmětů z různých oblastí (jazyky, matematika, přírodní vědy, humanitní vědy),
povinné jádro (CORE): Theory of Knowledge, Extended Essay, CAS,
výuku v angličtině,
silný důraz na dovednosti, ne jen znalosti,
formativní hodnocení a mezinárodní zkoušky.
IB diplom je uznáván stovkami univerzit po celém světě. Většina z nich nabízí IB studentům specifické podmínky přijetí. V ČR je IB diplom uznáván jako ekvivalent maturity (často s nostrifikací). Zde najdete seznam univerzit z celého světa, které jsou registrovány u IBO a uznávají IB DP:
Lze tu také vyfiltrovat konkrétní země. Pokud zde nenajdete univerzitu, která Vás zajímá pro studium, neznamená to, že neakceptuje IB DP vzdělání, pouze není registrovaná u IBO. Nejlepší je kontaktovat univerzitu přímo a zjistit podrobnosti, je možné, že stejně IB DP jako doklad o ukončeném středoškolském vzdělání uznává.
IB DP klade důraz na:
analytické a kritické myšlení (Theory of Knowledge a další předměty),
výzkumné dovednosti (Extended Essay),
osobní rozvoj a sociální odpovědnost (CAS),
komunikaci, spolupráci, digitální gramotnost a globální občanství.
Student si volí předměty a téma eseje.
Zodpovídá za plánování svých projektů a řízení času.
Vede reflektivní deníky, účastní se debat, argumentuje.
Učí se vlastní motivaci i vytrvalosti.
6–7 výukových hodin denně,
většina výuky v angličtině,
samostatná práce na esejích, CAS aktivitách,
individuální konzultace s učiteli,
bloky pro TOK nebo mentoring.
Kombinace formativního (průběžného) hodnocení a závěrečných IB zkoušek,
důraz na zpětnou vazbu a sebehodnocení,
výsledné hodnocení (0–7 bodů za každý předmět, celkem max. 45 bodů).
Studenti si cení mezinárodního prostředí, projektové práce a nezávislosti,
často zmiňují náročnost, ale i smysluplnost a praktické využití toho, co se naučili,
IB diplom je pro ně "passport to the world".
Mezinárodní studentské konference (např. IB World Student Conferences),
spolupráce na online projektech mezi školami,
možnost individuálních výměnných pobytů dle domluvy mezi školami.
Online platforma MyIB pro studenty a učitele,
mezinárodní projekty v rámci CAS,
setkávání s experty z celého světa,
silná alumni síť IB absolventů.
IB je známkou kvality a inovativnosti,
pomáhá přitáhnout ambiciózní studenty a učitele,
zvyšuje důvěryhodnost školy v očích rodičů i partnerů,
mezinárodní uznání = lepší spolupráce s univerzitami a firmami.
Zajímá vás program podrobněji? Můžete napsat Mgr. Lence Vopařilové – ráda zodpoví vaše dotazy.

Mgr. Lenka Vopařilová
Koordinátorka ŠVP & IB specialista