Workshop o umělé inteligenci
Co dnes vlastně znamená pojem umělá inteligence a kde končí její skutečné schopnosti. Právě těmito otázkami se zabýval workshop, který vedl Mgr. Igor Červený. Představil studentům téma umělé inteligence v širších souvislostech a s důrazem na kritické myšlení.
Mgr. Červený působí jako akademický pracovník a vysokoškolský pedagog na Univerzitě Karlově a od října 2025 také jako poslanec Poslanecké sněmovny. Na akademické půdě však dlouhodobě vystupuje striktně apoliticky, což považuje za jednu ze zásad své práce se studenty.
Workshop byl určen studentům, kteří se chtěli lépe orientovat v tématu umělé inteligence a porozumět jejímu fungování v širších souvislostech. Účastníci získali nejen základní přehled o principech, na kterých současné systémy stojí, ale také vysvětlení, proč je samotný pojem umělá inteligence do určité míry nepřesný.
V historické části přednášky se lektor věnoval vývoji umělé inteligence od jejích počátků až po současnost. Studenti se dozvěděli, že řada dnešních technologií vychází z myšlenek Alana Turinga a dalších průkopníků výpočetní techniky. Součástí workshopu byla také praktická část zaměřená na to, jak s nástroji založenými na umělé inteligenci efektivně pracovat nejen při studiu, ale i v běžném životě.

Mgr. Igor Červený

Zvláštní pozornost byla věnována otázce jazyka a kulturního kontextu. Studenti se dozvěděli, že na Univerzitě Karlově vznikají nejen pravidla a doporučení pro používání umělé inteligence studenty, ale také český jazykový model. Většina současných velkých jazykových modelů totiž pracuje primárně v angličtině a čeština je často až druhotnou překladovou vrstvou. Výsledky tak mohou postrádat kulturní souvislosti, historický kontext a s každým dalším dotazem postupně ztrácet na přesnosti.
Na závěr zazněl i zajímavý příklad, který studenty zaujal a názorně ukázal důležitost ověřování informací. Mýtus o mimořádné zdravosti špenátu vznikl v minulosti na základě chybného vyhodnocení dat. Špenát ve skutečnosti není výjimečným zdrojem železa a v tomto ohledu jej snadno překonají například dýňová semínka.
Workshop tak studentům připomněl, že ani umělá inteligence není neomylným zdrojem pravdy. Ve své podstatě jde o matematický model, který pracuje s naučenými daty a na jejich základě odhaduje nejpravděpodobnější odpověď. Právě proto je důležité rozvíjet kritické myšlení, schopnost pracovat s informacemi a porozumění moderním technologiím. Tyto dovednosti na Fostře dlouhodobě rozvíjíme jako přirozenou součást výuky, aby studenti byli připraveni nejen na další studium, ale i na život v rychle se měnícím světě 21. století.


